Robert Maciejuk - Ceremonie. Praktyka widzenia

Robert Maciejuk - Ceremonie. Praktyka widzenia
Robert Maciejuk - Ceremonie. Praktyka widzenia
Robert Maciejuk - Ceremonie. Praktyka widzenia
Robert Maciejuk - Ceremonie. Praktyka widzenia
Robert Maciejuk - Ceremonie. Praktyka widzenia
Robert Maciejuk - Ceremonie. Praktyka widzenia

Punktem wyj┼Ťcia do wystawy indywidualnej Roberta Maciejuka w Galerii Le Guern jest rycina z ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Religijne obrz─Ödy i ceremonie wszystkich narod├│wÔÇŁ, opublikowanej przez doktora Williama Hurda w 1790 roku. Miedzioryt zatytu┼éowany ÔÇ×Ceremonie religijne praktykowane przez ludzi z GwineiÔÇŁ najprawdopodobniej przedstawia chrzest lub inn─ů ceremoni─Ö zwi─ůzan─ů z nowonarodzonym dzieckiem. Artyst─Ö szczeg├│lnie zainteresowa┼éo w nim napi─Öcie pomi─Ödzy architektur─ů, w kt├│rej przedstawiona zosta┼éa scena, a grup─ů nagich os├│b w ÔÇ×choreograficznymÔÇŁ uk┼éadzie ÔÇö zagadkowym ÔÇ×dzianiu si─ÖÔÇŁ. Geometryczna struktura chaty, rygorystyczna w swojej formie, daje schronienie ludziom i jest zarazem scenograficzn─ů ÔÇ×ram─ůÔÇŁ dla rytualnego obrz─Ödu. Dzi─Öki wzniesionemu do g├│ry daszkowi do wn─Ötrza pomieszczenia dostaje si─Ö ┼Ťwiat┼éo. Ten rodzaj kontrastu pomi─Ödzy logiczn─ů geometri─ů a sprawami wymykaj─ůcymi si─Ö rozumowemu pojmowaniu ┼Ťwiata, wyst─Öpowa┼é w innych obrazach Maciejuka, jednak po raz pierwszy da┼é si─Ö zauwa┼╝y─ç tak wyra┼║nie w jednej osiemnastowiecznej rycinie, na podstawie kt├│rej artysta stworzy┼é nowe prace.

Wystawa wzbogacona jest o seri─Ö obraz├│w stanowi─ůcych rodzaj ─çwicze┼ä stylistycznych. Przedstawienia te, utrzymane w konwencji kubizmu s─ů namys┼éem nad spraw─ů narz─Ödzi i metod poznania. Artysta pos┼éu┼╝y┼é si─Ö w nich j─Özykiem kubizmu ÔÇö jedn─ů z najbardziej radykalnych analiz sposobu widzenia, stawiaj─ůc pytanie ÔÇ×W jaki spos├│b mo┼╝na przygl─ůda─ç si─Ö zjawiskom duchowymÔÇŁ. Odwo┼éanie do awangardowego kierunku z pocz─ůtku XX w., opartego na prymacie intelektu prowokuje do dalszych pyta┼ä: Czy uzasadnione jest badanie pewnych rejon├│w za pomoc─ů narz─Ödzi, kt├│re s─ů nie do ko┼äca adekwatne wobec przedmiotu zainteresowania? Czy dzia┼éanie to z g├│ry musi by─ç skazane na pora┼╝k─Ö? I wreszcie ÔÇô Czy praca artystyczna mo┼╝e by─ç ÔÇ×egzemplifikacj─ů b┼é─ÖduÔÇŁ, konsekwencj─ů ÔÇ×z┼éej metodyÔÇŁ?

Trzecia grupa prac okre┼Ťlana wsp├│lnym tytu┼éem ÔÇ×Geometria na us┼éugachÔÇŁ bazuje na tropieniu wykorzystania geometrii w ko┼Ťcielnych sprz─Ötach i przedmiotach codziennego u┼╝ytku. Zakre┼Ťla ona maksymalnie obszar na jakim funkcjonuje geometria ÔÇö od rzeczy, kt├│re s┼éu┼╝─ů liturgii i ┼╝yciu ko┼Ťcielnemu, po banalne obiekty z najbli┼╝szego otoczenia. Prace pokazuj─ů jak geometria jako matematyka i porz─ůdek mo┼╝e ÔÇ×organizowa─çÔÇŁ ┼╝ycie i jak ┼Ťwiadomie lub nie┼Ťwiadomie pomaga w sprawach najwa┼╝niejszych dla wielu ludzi.

Zainteresowanie nierozwi─ůzywalnymi konfliktami, pytaniami na kt├│re nie mo┼╝na jednoznacznie odpowiedzie─ç s─ů dla artysty pretekstem do malowania. Podobnie w nowych pracach malarskich i obiektach prezentowanych w ramach ÔÇ×CeremoniiÔÇŁ ┼Ťwiat nauki i religii przenikaj─ů si─Ö. Wyst─Öpuje w nich ÔÇ×konfliktÔÇŁ mi─Ödzy tym co racjonalne i duchowe. Tytu┼éow─ů ceremoni─Ö nale┼╝y r├│wnie┼╝ traktowa─ç jako celebracj─Ö praktyki malarskiej Maciejuka, artysty ÔÇ×zanurzonego w warsztatÔÇŁ, dla kt├│rego materialna i technologiczna warstwa obrazu jest rodzajem j─Özyka i ┼Ťrodkiem przekazu. Ta warstwa obrazu te┼╝ ÔÇ×m├│wiÔÇŁ ÔÇô jako ÔÇ×tekstÔÇŁ i no┼Ťnik tre┼Ťci.

Michał Jachuła

Wystawa w ramach Warsaw Gallery Weekend 2015
www.warsawgalleryweekend.pl


´╗┐