Tomek Baran, Peter Grzybowski - Malatura

Tomek Baran, Peter Grzybowski - Malatura
Tomek Baran, Peter Grzybowski - Malatura
Tomek Baran, Peter Grzybowski - Malatura
Tomek Baran, Peter Grzybowski - Malatura
Tomek Baran, Peter Grzybowski - Malatura


Wystawa Tomka Barana i Petera Grzybowskiego podejmuje temat medium malarstwa, jego funkcji, bogactwa i dekoracyjno┼Ťci formy oraz nieprawdy materia┼éu. Kluczowym poj─Öciem dla koncepcji wystawy sta┼éo si─Ö ÔÇ×zagadnienie ┼ŤcianyÔÇŁ wybrzmiewaj─ůce w pracach obu artyst├│w, tzn. zwi─ůzku i integralno┼Ťci obrazu z pod┼éo┼╝em, b─ůd┼║ przeciwnie ÔÇô oderwania od niego. Koresponduj─ůce ze sob─ů obrazy malarzy wymykaj─ů si─Ö z ram szlachetnego medium i zaczynaj─ů funkcjonowa─ç r├│wnie┼╝ jako obiekty. W─ůtki malarstwa ┼Ťciennego i sztalugowego przenikaj─ů si─Ö, wpisuj─ů w odwieczny dyskurs na temat granic malarstwa.

Wystawa obejmuje m.in. najnowsze obrazy Tomka Barana z cyklu Wydechy. Artysta specjalnie na wystaw─Ö namalowa┼é r├│wnie┼╝ obraz ┼Ťcienny ÔÇô ÔÇ×kontrapunktÔÇŁ dla prac przestrzennych z wykorzystaniem konstruktywistycznych blejtram├│w oraz budowanych w oparciu o wkl─Ös┼éo-wypuk┼ée formy. Rozwa┼╝ania Barana na temat zwi─ůzk├│w pomi─Ödzy obrazem i jego otoczeniem oraz widzem w kontek┼Ťcie takich zagadnie┼ä jak powierzchnia obrazu, przestrze┼ä i materialno┼Ť─ç maj─ů wiele punkt├│w wsp├│lnych z obrazami zmar┼éego w 2013 Petera Grzybowskiego. Prezentowane w ramach pokazu p┼é├│tna z lat 90. to obrazy malowane w tradycji malarstwa na┼Ťladuj─ůcego powierzchni─Ö kamienia, drewna i innych materia┼é├│w zwanej ÔÇ×faux paintingÔÇŁ. Szczeg├│lny renesans tego ÔÇ×styluÔÇŁ mia┼é miejsce m.in. w Ameryce P├│┼énocnej latach 80. i 90. XX w. czyli czasie w kt├│rym Grzybowski malowa┼é iluzjonistyczne kompozycje na ┼Ťcianach prywatnych apartament├│w i dzi─Öki temu, jako performer m├│g┼é si─Ö utrzyma─ç finansowo w Nowym Jorku. R├│wnolegle, obok pracy zarobkowej, artysta wykona┼é w technice ÔÇ×faux paintingÔÇŁ du┼╝y zesp├│┼é prac na p┼é├│tnie. Unikalno┼Ť─ç ┼éudz─ůcego oko malarstwa mia┼éa na celu zindywidualizowanie i uatrakcyjnianie wn─Ötrz nowojorczyk├│w, nadanie im wyj─ůtkowo oryginalnego charakteru.

Tomek Baran (ur. 1985) malarz. Dyplom uzyska┼é w 2010 roku na Akademii Sztuk Pi─Öknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa. Zadebiutowa┼é w Galerii F.a.i.t. w 2008 roku podczas Akcji Rewaloryzacji Abstrakcji. Wystawy indywidualne jego prac odby┼éy si─Ö mi─Ödzy innymi w Bunkrze Sztuki, Galerii AS, Galerii Delikatesy w Krakowie, Galerii MDS we Wroc┼éawiu. W 2016 w BWA w Olsztynie odby┼éa si─Ö du┼╝a indywidualna wystawa artysty zatytu┼éowana Heavy Metal. Bra┼é tak┼╝e udzia┼é w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granic─ů takich jak: XVI Mi─Ödzynarodowe Triennale Malarstwa ÔÇśNomadic ImagesÔÇÖ, Wilno 2016; A pudding that endless screw agglomerates, Instytut Polski, Berlin 2016; Arty┼Ťci z Krakowa. Generacja 1980ÔÇô1990, MOCAK, Krak├│w, 2015; ─îesko - polsk├ę hv─Ťzdy, Galeria Miroslava Kubika, Litomy┼Ťl, 2015; Czysta formalno┼Ť─ç, Galeria Labirynt, Lublin 2015; For Me, Abstraction is Real, Boccanera Gallery, Trento 2015; Polska sztuka dzisiaj, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2014.

Peter Grzybowski (ur. 1954 ÔÇô zm. 2013). Performer, artysta multimedialny, malarz. Studiowa┼é na Akademii Sztuk Pi─Öknych w Krakowie, gdzie na Wydziale Malarstwa uzyska┼é dyplom w 1982 roku. Od 1985 r. mieszka┼é i pracowa┼é w Nowym Jorku. Pierwsze wyst─ůpienia realizowa┼é od 1981 roku ÔÇô zar├│wno indywidualnie, jak i z grupami AWACS (1982ÔÇô87) i KONGER (1984ÔÇô1986). Do 1996 roku wystawia┼é przede wszystkim prace malarskie ÔÇô zar├│wno w USA jak i w Polsce oraz innych krajach europejskich. By┼é cz┼éonkiem Stowarzyszenia Fort Sztuki i IAPAO, wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielem Fundacji Promocji Sztuki Performance ÔÇ×KesherÔÇŁ w Krakowie, kuratorem spotka┼ä i festiwali performance ÔÇ×KesherÔÇŁ w USA i w Polsce. Swoj─ů tw├│rczo┼Ťci─ů komentowa┼é i krytykowa┼é otaczaj─ůcy go ┼Ťwiat, zachodz─ůce w nim zjawiska i przemiany, cz─Östo dokonuj─ůc destrukcji b─ůd┼║ dekonstrukcji obiekt├│w. Dla osi─ůgni─Öcia ekspresyjnych efekt├│w u┼╝ywa┼é m.in. takich materia┼é├│w i rekwizyt├│w, jak szk┼éo, krew, t┼éuszcz, sprz─Öt sportowy i narz─Ödzia. W ostatnich latach realizowa┼é multimedialne performance, w kt├│rych wykorzystywa┼é komputery, cyfrowe wideo, d┼║wi─Ök, ┼Ťwiat┼éo UV, a tak┼╝e interaktywne p┼éyty kompaktowe . Artysta uczestniczy┼é w wielu mi─Ödzynarodowych festiwalach i imprezach performance. Obarzy malarza znajduj─ů si─Ö m.in w kolekcjach i instytucjach takich jak: John Hechinger Collection, Norton Center for the Arts, Robert Rothschild Collection, Michael Rakosi Collection, Raymond and Arlene Zimmerman Collection, Galeria Wymiany i Muzeum Narodowe w Krakowie.

Michał Jachuła

Partner wystawy: F.A.I.T.


´╗┐